Copywriter to osoba, która tworzy unikatowe treści. Nie jest to osoba, która przepisuje i wkleja „gotowca”. Taka osoba cechuje się zdolnościami tworzenia tekstów z łatwością, zna się na zasadach ortografii i gramatyki.
Obeznany jest w programach do tworzenia tekstów i ich edycji. Wyróżnia się umiejętnością szybkiego wyszukiwania rzetelnych informacji i zamieniania ich w sensowny tekst. Copywriter może pracować sam, zdalnie wykonując zadnia na umowę zlecenie. Może również podjąć stałą współpracę z jedną agencją/firmą, dla których będzie tworzyć.
Copywriter- co musi umieć?
Chcąc zostać copywriterem, należałoby znać potrzeby konsumenta. Umiejętnie i w sposób ciekawy opowiedzieć mu historię, która sprawi, że zostanie na dłużej oraz zostanie zachęcony do np. zakupy danego produktu. Dodatkowym atutem jest znajomość zasad SEO. Również bardzo często przydaje się znajomość programów graficznych i montaż wideo.
Dla copywritera niezbędne jest również sprawne poruszanie się po social mediach. Ponadto ważne, żeby być na bieżąco z trendami. Copywriter powinien wiedzieć, co najczęściej wyróżnia się publikuje, kto jest w danym czasie popularny itp. Jeśli zaś tego nie wie, musi potrafić szybko wyszukać o tym informację.
Publikacja artykułów sponsorowanych
Kto może zostać copywriterem?
Copywriterem może zostać tak naprawdę każdy. Nie potrzeba mieć wykształcenia, by móc pisać. Umiejętności dobrego pisania można nabyć, wystarczy pisać, ćwiczyć. Podczas szkolenia, kursów czytani książek i e-booków o tworzeniu treści, o copywritingu możemy się doskonalić. Jak wiadomo, podczas praktyki rozwijamy swoje umiejętności. Oczywiście są osoby, które nie mając żadnych umiejętności, bez problemu odnajdzie się w tej branży, lecz inna osoba niestety może mieć trudności.
Jakie są najważniejsze cechy, aby zostać copywriterem?
- Kreatywność- czasami copywriter w swojej pracy musi napisać na jeden temat kilkadziesiąt, a nawet kilkaset tekstów.
- Dociekliwość- pisząc na tematy, z którymi nie mieliśmy wcześniej do czynienia, nie jesteśmy obeznani, warto doszukiwać się wielu informacji.
- Zdolności analityczne i logiczne myślenie- umiejętność łączenia ze sobą informacji, wymagań zleceniodawcy i informacji, które zebraliśmy.
- Swoboda w pisaniu- nie warto tworzyć tekstów na siłę. Ważne, by z łatwością pisać tekst, nie męcząc się.
Dodatkowe informacje
Rozpoczynając pracę jako copywriter, musimy liczyć się z tym, że trudno wbić się na szczyt. Już od samego początku trzeba pokazać się z jak najlepszej strony. Osób tworzące treści jest dużo i większość z nich wyrobiła sobie już renomę.
Osoba, która nie wie, jak zacząć, gdzie uderzać, by znaleźć wartościowe zlecenia, mogłaby pomyśleć o mentorze. Taka osoba, dla początkującego copywritera jest jak przewodnik. Mentor, który pokazuje jak nie dać się oszukać, czego unikać. Nauczyłby tworzyć teksty, które byłby unikatowe, wprawiające zleceniodawców i czytelników w zachwyt.
Jeśli chcemy zostać copywriterem, musimy znać różne rodzaje form. Najczęściej spotykamy się z takimi jak:
- Reklamowe, które upubliczniane są na stronach internetowych, blogach, social mediach, służące do zareklamowania konkretnego produktu/usługi;
- Informacyjne, występują w postaci artykułów blogowych, poradników czy artykułów sponsorowanych;
- Sprzedażowe, kierowane na strony internetowe jako opisy produktów/usług;
- Pozycjonujące, czyli takie, które pomagają danej stronie zwiększyć swoją widoczność w Google.
O czym warto jeszcze pamiętać, chcąc zostać copywriterem?
Naszym początkiem, by zacząć zdobywać jakieś zlecenia, warto byłoby stworzyć swoje osobiste portfolio. Jest to element naszej pracy, który ma już od samego początku pokazać nasze umiejętności. Dzięki portfolio potencjalny zleceniodawca od razu widzi nasz potencjał i na jego podstawie chce nam dać zlecenie.
Portfolio może nam ułatwić pracę, ponieważ dzięki niemu już w jakimś stopniu pokazaliśmy, jak pracujemy, unikając pisania zbędnych prac dla każdego z osobna. Warto też zastanowić się, w jakiej dziedzinie chcemy się specjalizować. By móc w przyszłości dzięki doświadczeniu być najlepszym w tym fachu oraz sugerować wyższe stawki za swoją pracę.
Jak profesjonalista
Profesjonalny copywriter nigdy nie przestaje się uczyć. Uczęszcza on na kursy, by poszerzać swoją wiedzę, zdobywać nowe doświadczenia. Na bieżąco śledzi trendy, obserwuje blogi i inne, które pozwalają mu dowiadywać się nowości. Czyta książki, ponieważ pochłonięta z nich wiedza, może się przydać. Należy pamiętać, że do perfekcji dojdziemy tylko ciężką pracą. Zatem, aby zostać najlepszym copywriterem, należy ciągle pisać i pisać, nieustannie klikać w klawisze na klawiaturze.
Zalety oraz wady pracy jako copywriter
Jeśli masz w planach zacząć pracować jako copywriter, na początku warto zapoznać się z wadami, jak i zaletami pracy w tej branży. Poniżej przedstawiam jako to, mniej więcej wygląda:
Zalety:
- Osoby, które podejmują się tej pracy, mogą pracować na własną rękę;
- Nie muszą dostosowywać się pod godziny pracy, pracują tak jak to sobie ustalą;
- Jest to praca zdalna;
- Jest to ciekawe zajęcie, które umożliwia nam pozyskiwanie wiedzy z różnych zagadnień;
- Branża ta staje się coraz bardziej popularna, więc możliwości są nieograniczone.
Wady:
- Tworzenie wielu tekstów jednocześnie pod presją czasową;
- Nie wszystkie prace mogą spodobać się naszym zleceniodawcą;
- Niektórzy będą oczekiwali od nas jak najwięcej jak najniższym kosztem;
- Początkujący tworzą najczęściej teksty specjalistyczne, za najniższe stawki;
- Kontakt z niektórymi klientami może być trudny.
Podsumowanie
Copywriter to osoba, która ma skłonności do pisania, nie sprawia jej to trudności. Z łatwością posługuję się językiem korzyści, potrafi wykorzystać techniki sprzedażowe oraz śledzi aktualne nowości, oraz trendy. Jako copywriter powinieneś umieć pisać teksty odpowiednie do danej grupy odbiorców i umiejętnie wpłynąć na ich decyzję. Jeśli jesteś rzetelny, wywiązujesz się z powierzonych obowiązków, oddajesz prace w terminie, umiesz tworzyć kreatywne prace i trzymać się zasad SEO to właśnie praca dla Ciebie.